System jakości
Najpopularniejszym międzynarodowym standardem definiującym wymagania odnośnie systemu zarządzania jakością jest norma ISO 9001.
Normę tę mogą stosować wszystkie organizacje, niezależnie od ich wielkości i rodzaju. Ukierunkowana jest ona na zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, a więc określonych potrzeb względem wyrobów danej organizacji, przyjęcie podejścia procesowego, dostarczanie wyników skuteczności procesów oraz ich ciągłe doskonalenie, w oparciu o obiektywne pomiary.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości:
- zorientowanie na klienta (pozycja organizacji na rynku jest zależna od jej klientów);
- przywództwo (kierownictwo organizacji wypracowuje kierunki jego rozwoju);
- zaangażowanie ludzi (najcenniejszym dobrem organizacji są ludzie);
- podejście procesowe (skuteczność i efektywność organizacji zależą w głównej mierze od jakości realizowanych w niej procesów);
- systemowe podejście do zarządzania (zarządzanie jakością jest traktowane jako zarządzanie wzajemnie ze sobą powiązanymi procesami);
- ciągłe doskonalenie (stałym celem organizacji jest ciągłe doskonalenie realizowanych w niej procesów);
- rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (podejmowanie decyzji opiera się na analitycznej, logicznej bądź intuicyjnej analizie wszelkich dostępnych danych i informacji);
- wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami (tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości).
Wdrożenie systemu zarządzania jakością i uzyskanie certyfikatu na zgodność z normą ISO 9001 przynosi szereg wymiernych korzyści przejawiających się przede wszystkim w:
- podniesieniu prestiżu na rynku lokalnym i krajowym
- zapewnieniu systemowego zarządzania zasobami, wiedzą oraz obsługą klienta
- uruchomieniu procesu ciągłego doskonalenia działalności
- zapewnieniu sprawnego przepływu informacji o zadaniach i ich realizacji
Inne korzyści, jakie odnosimy posiadając certyfikat systemu zarządzania jakością:
- większe zaufanie Klientów do firmy – atut w działaniach marketingowych
- wzrost konkurencyjności
- usprawnienie funkcjonowania organizacji i zarządzania
- lepsze poznanie potrzeb klienta
- ułatwienie wejścia na nowe rynki (w tym rynki zagraniczne oraz krajów unijnych)
- skrócenie czasu wytwarzania wyrobu /usługi
- oszczędności nakładów materiałowych
- stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności i premiowania pracowników
- zmianę nastawienia pracowników na zgodne z kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa
- aktywne, skuteczne i szybkie identyfikowanie i rozwiązywanie problemów
- unikanie błędów, zamiast ich poprawiania
- zadowolenie klientów, partnerów i współpracowników
- zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie
- wypracowanie struktury odpowiedzialności za wyrób
- możliwość przystąpienia do przetargów ofert na dostawy wyrobów, gdy posiadanie certyfikatu jest warunkiem koniecznym dla złożenia oferty
- poprawa planowania
- poprawa dyscypliny budżetowej
- gwarancja stałego, wysokiego poziomu jakości produktów i oferowanych usług
- wzrost świadomości pracowników dotyczącej celów i dążeń firmy
- pobudzenie i utrzymywanie potrzeby stałego doskonalenia się
- przejrzystość procesów
- koncentracja na aspektach istotnych dla bezpieczeństwa i jakości wyrobu
- poprawa terminowości usług
- obniżenie kosztów z tytułu reklamacji i odpowiedzialności za produkt