System jakości

Najpopularniejszym międzynarodowym standardem definiującym wymagania odnośnie systemu zarządzania jakością jest norma ISO 9001.
Normę tę mogą stosować wszystkie organizacje, niezależnie od ich wielkości i rodzaju. Ukierunkowana jest ona na zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, a więc określonych potrzeb względem wyrobów danej organizacji, przyjęcie podejścia procesowego, dostarczanie wyników skuteczności procesów oraz ich ciągłe doskonalenie, w oparciu o obiektywne pomiary.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).

Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości:

  1. zorientowanie na klienta (pozycja organizacji na rynku jest zależna od jej klientów);
  2. przywództwo (kierownictwo organizacji wypracowuje kierunki jego rozwoju);
  3. zaangażowanie ludzi (najcenniejszym dobrem organizacji są ludzie);
  4. podejście procesowe (skuteczność i efektywność organizacji zależą w głównej mierze od jakości realizowanych w niej procesów);
  5. systemowe podejście do zarządzania (zarządzanie jakością jest traktowane jako zarządzanie wzajemnie ze sobą powiązanymi procesami);
  6. ciągłe doskonalenie (stałym celem organizacji jest ciągłe doskonalenie realizowanych w niej procesów);
  7. rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (podejmowanie decyzji opiera się na analitycznej, logicznej bądź intuicyjnej analizie wszelkich dostępnych danych i informacji);
  8. wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami (tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości).

Wdrożenie systemu zarządzania jakością i uzyskanie certyfikatu na zgodność z normą ISO 9001 przynosi szereg wymiernych korzyści przejawiających się przede wszystkim w:

  • podniesieniu prestiżu na rynku lokalnym i krajowym
  • zapewnieniu systemowego zarządzania zasobami, wiedzą oraz obsługą klienta
  • uruchomieniu procesu ciągłego doskonalenia działalności
  • zapewnieniu sprawnego przepływu informacji o zadaniach i ich realizacji

Inne korzyści, jakie odnosimy posiadając certyfikat systemu zarządzania jakością:

  • większe zaufanie Klientów do firmy – atut w działaniach marketingowych
  • wzrost konkurencyjności
  • usprawnienie funkcjonowania organizacji i zarządzania
  • lepsze poznanie potrzeb klienta
  • ułatwienie wejścia na nowe rynki (w tym rynki zagraniczne oraz krajów unijnych)
  • skrócenie czasu wytwarzania wyrobu /usługi
  • oszczędności nakładów materiałowych
  • stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności i premiowania pracowników
  • zmianę nastawienia pracowników na zgodne z kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa
  • aktywne, skuteczne i szybkie identyfikowanie i rozwiązywanie problemów
  • unikanie błędów, zamiast ich poprawiania
  • zadowolenie klientów, partnerów i współpracowników
  • zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie
  • wypracowanie struktury odpowiedzialności za wyrób
  • możliwość przystąpienia do przetargów ofert na dostawy wyrobów, gdy posiadanie certyfikatu jest warunkiem koniecznym dla złożenia oferty
  • poprawa planowania
  • poprawa dyscypliny budżetowej
  • gwarancja stałego, wysokiego poziomu jakości produktów i oferowanych usług
  • wzrost świadomości pracowników dotyczącej celów i dążeń firmy
  • pobudzenie i utrzymywanie potrzeby stałego doskonalenia się
  • przejrzystość procesów
  • koncentracja na aspektach istotnych dla bezpieczeństwa i jakości wyrobu
  • poprawa terminowości usług
  • obniżenie kosztów z tytułu reklamacji i odpowiedzialności za produkt